torsdag 14 april 2011

Ett helt inlägg om grodor....

Grodor är ett samlingsnamn för vissa arter i ordningen stjärtlösa groddjur. De bildar dock ingen enhetlig taxonomisk grupp och har inte nödvändigtvis ett närmare släktskap med varandra än med andra arter inom ordningen. De skiljer sig från paddorna främst genom att huden är slätare och fuktigare och att de hoppar fram snarare än kryper som paddorna gör. Arterna förekommer i tropiska och tempererade regioner över hela världen. Europeiska arter hotas främst av att deras våtmarker fylls igen eller på grund av trafikleder som ligger mellan deras olika reproduktionsområden och levnadsområdena.

Idag tog jag en promenad ute i skogen, när jag närmare mig ett visst ställe hör jag ett väldigt konstigt ljud. Låter lite som hönor som kuttrar. När jag kommer närmare avslutas kuttrandet med en massa plask typ kutter, kutter, plums. Jag tittar ner i en pöl med vatten och där sitter det riktigt maffiga grodor och stirrar på mig. Kan se i deras ögon att dom bara vill bli av med mig, men jag blir ju fascinerad av dessa maffiga saker och måste ju titta. Då får jag syn på en massa grodrom vilket betyder en massa bebisgrodor åhhhhhhh.
Mysigt tycker jag, det är ju både ett vårtecken och ett barndomsminne. Vi tog alltid in rom och väntade på att det skulle bli yngel och så matade vi dom med havregryn :)

Så här såg det ut :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar