onsdag 9 mars 2011

Vad bjuder jag på...

Idag får det väl äntligen vara dags att berätta vad jag bjuder på. Först måste jag ju bara hylla Bridget Jones dagbok. Den första filmen har varit mitt sällskap under snöovädret som gjorde att jag inte hade någon lust att lämna lägenheten. Filmen slutar ju som alla andra kärleksfilmer lyckligt men den ger mig ändå lite mer hopp om kärleken än alla andra filmer. För visst har jag träffat på Daniel Clever i mitt liv och man vet att det aldrig kommer att funka. Man vill ju ha en kille som Mark Darcy som visar sig vara en riktig pärla. Och alla dessa dumma kommentarer om att man bara för att man är singel i min ålder är för kräsen eller inte kan få en man grrrrr. Även om jag inte är lika klantig som Bridget kan jag verkligen känna igen mig i filmen på flera ställen :) Jag gillar den helt enkelt.



Så nu till vad jag skulle bjuda på för mat.
Tacos
Just nu har jag en massa olika favoriter men en som alltid hänger i är ju Tacos. Alla gillar det och man kan variera det så mycket. Om man nu vill göra det lite mer speciellt med tacos kan man ju göra en paj eller liknande. Eller bara välja lite mer lyxiga ingredienser tex vindruvor och cashewnötter. Jag brukar även ibland göra vitlöksåser till antingen en varm eller en kall.
 
Tabouleh    
Lax gjord i ugnen med quinoa och grönsaker. En ganska ny rätt hos mig men en klar favorit. Laxen kryddar man bara som man vill och in i ugnen. Egentligen ska man ha rökt lax men jag tycker bättre om det så här. Quinoa kokas upp med en vitlök och buljong. När den är färdig pressar man i citron och blandar i olja och paprikapulver och andra nödvändiga kryddor. Hacka tomat, gurka och lök och blanda i det.
Blir helt enkelt super gott och går ganska fort att laga.

Varma smörgåsar
Detta gjorde jag sist jag hade vänner här. Jag gjorde varma smörgåsar på ett lantligt rostebröd. Jag smörade brödet med pesto la på tomat och mozzarella  och in i ugnen otroligt gott och lätt. Knappast så att jag har kommit på iden men skriver ändå ner den här ifall att nån har missat det :)

Tapas
Om man vill ha knytkalas rekommenderar jag Tapas, gott och lätt och alla kan äta något.
Gör bara en lista här nedanför på vad man kan bjuda på.
Kycklingvingar, vitlöksbröd, oliver, skinka, olika korvar, tortillabröd med ost och jalapeno, dadlar med bacon runt (verkligen en favorit), melon, räkor i olika former m.m. Ja det finns ju en hel massa olika och det är otroligt gott. 

Linda bacon runt dadlarna och in i ugnen tills de ser ut så här :)
Hoppas att ni får lite tips och idéer på vad ni kan bjuda på. 
Vintriga kramar

1 kommentar:

  1. Vad säger du?? äter DU dadlar med bacon runt??
    Tror aldrig jag smakat på dadlar ens.. Du får helt enkelt fixa det till mig när du kommer på besök i hufvudstaden ;) Eller så kör vi på sushi 24/7

    SvaraRadera