lördag 12 mars 2011

Schlager...

Idag är det final i melodifestivalen, och hur dåligt jag än tycker att det har blivit så måste jag ju titta.
I år har jag inte ens hört alla bidrag men om jag ska välja en favorit får det nog bli, håll i er nu Eric Saade. Det är ju fruktansvärt att erkänna haha. Jag har ju även hört att Swingfly ska vara bra men jag har missat det bidraget helt.
Linda Bengtzing är ju faktiskt väldigt mycket schlager enligt mig. Hon har nog den enda låten som verkligen är schlager i år men jag hejar inte på den. 
En låt jag hade velat ha med i finalen är Shirley´s angels, den var min favorit av alla i deltävlingarna men den kom ju inte ens i närheten.

Nu tänkte jag göra en lista med tio av de bästa schlager låtarna jag är ju inte så gammal så jag kommer antagligen att missa en del bra och säkert glömmer jag en del av de bästa. Dom är nu inte i ordning av bäst till sämst utan bara tio bra.


1. Fyra bugg och en coca cola, detta var min favorit låt i flera år när jag var liten. Inte lika stark favorit idag haha

2. Fångad av en storm vind, den måste ju bara vara med. Den har man ju både dansat och sjungit till med sitt hopprep haha

3.Alexandra är ju också en fantastisk låt med många minnen. Jag vet att den en gång var med i Talangjakten i min gamla skola. Det var dock inte jag som framförde den.

4.Högt över havet. Här finns det också en massa minnen, jag gillade den starkt då och nu är den en favorit på singstar :)

5.Dover Calais, även om jag var lite och inte kommer ihåg den i melodifestival sammanhang så är det ju en fantastisk låt.

6.Stad i ljus. Kommer ihåg att jag var mycket besviken när denna låt vann men idag är det en klassiker haha. Jag hejade ju på lotta och trippel and touch med 100%, oerhört dålig låt.

7. Som om himlen brann, säkert inte många som känner till denna. Jag var 10 år, titta på den på youtube så förstår ni varför en tjej på tio gillade den. Tror att jag gillade dansen och de fina klänningarna haha.

8.We are all the winners. Om jag inte minns fel så gillade min syster denna väldigt mycket och bara för att jag inte skulle heja på samma så valde jag Eloise men jag visste ju att den hon valt var bättre haha (dock vann ju min)

9.Piccadilly circus. När jag hade namnsdag när jag var lite så, fick jag ett band av min mamma med Pernilla Wahlgren wow liksom :)

10. Detta är inte en schlager låt men troligtvis den bästa som någonsin spelats i melodifestivalen
Björn Gustavsson med låten Carina Berg


Så nu var det klart skicka gärna era favoriter till mig så jag har något att lyssna på.
Ha en bra schlagerkväll

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig på den sista låten.. inte den bästa i schlagervärlden bara utan i hela världen!! ;)

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag så att säga är lika måttligt förtjust i schlagergenren som jag är i dansband så glädjer det mig att man de senaste åren diversifierat sig något i melodifestivalen och tagit in lite andra influenser. Danny måste ta hem det :) Lena PH:s "Det gör ont" kanske? På Drag-temat är ju favoriten annars After Darks "La Dolce Vita" eller den israeliska Dana Internationals "Diva" från 1998...hahaha, nu måste jag glida och göra något heteronormativt för att återställa balansen lite!

    SvaraRadera