onsdag 8 februari 2012

Jokkmokk...

Ja nu är jag hemma igen efter en långhelg i Norrland, det var lite kallare i år än vad det var förra året :)
Första dagen var det 26 minus och då tyckte jag att det var kallt, andra dagen låg det på 36 minus och då var det verkligen kallt, sista dagen var det 41 minus på dagen och 45 på natten då var det så kallt att vi inte kunde vara ute mer än i 30 minuter sen fick vi vara inne i minst en timma innan vi hade tinat.

Jag är ändå glad att det var så kallt för jag kommer nog aldrig få upplvea den kyla igen och hur många kan säga att dom åkt hundspann i 40 minus :)
Hundspannet var underbart, månen lös på himlen så man kunde se allt fast att det var på natten. Vi stannade och grillade i en kåta. Vi var ute i tre timmar och det var underbart, fast jag förfrös nog en del av min panna för nu har det börjat lossa skin och ser lite konstigt ut :) Fick faktiskt även se ett litet norrsken, underbart fint.

Så här såg det ut där jag satt :) Dock inte jag som tagit bilden och inte det hundspann jag åkte med.

Annars traskade vi mest runt på marknaden och i de olika samiska utställningarna, köpte lite trams och åt en massa mat och tog lite öl och vin pauser imellan. Det var dock lite för kallt för att man verkligen skulle kunna njuta av ett glas vin.

Några plus var:
1. Att man inte bryr sig alls om hur man ser ut eller smink eller något sådant.
2. Luft, luft, luft all denna underbara luft man får.
3. Dialekten är ju för underbar :)
4. Hundspannet och alla dessa underbara och glada hundar.
5. Sällskapet som var med från svenska turistföreningen, alltid lika underbara.
6. Norrländskt bröd med rökt rödning, det absolut godaste jag åt på hela resan :)

Några minus var:
1. Snarkande människor, brukar kunna sova om jag har öronproppar men det hjälpte inte denna gång.
2. Att jag fick lägga väldigt mycket pengar på extra kläder :( men nu har jag det till nästa år iaf :)
3. Att mobiler och kameror inte funkade på grund av kylan så några bilder blev det inte :(
Ja det finns inte så många minus, vilket är skönt.

Em dag vill jag se ett sånt här norrsken :)

Nu ser jag fram emot nästa resa i slutet av mars :) Då blir det lite varmare hoppas jag.

1 kommentar:

  1. Shit vad kallt!! Men låter som ni haft det underbart ändå. :)

    SvaraRadera